Yksittäisen laskun perintä on tärkeä osa taloushallintoa. Kun lasku jää maksamatta, on hyvä ymmärtää, miten laskujen perintä yritykseltä ja yksityiseltä henkilöltä toimii tehokkaasti. Oikea-aikainen perintäprosessi estää maksuviiveiden kasaantumisen ja parantaa kassavirtaa. Tässä artikkelissa tarkastellaan, miten yksittäisen laskun perintä etenee, ja minkälaisia vaiheita laskun perintä yritykseltä tai yksityishenkilöltä pitää sisällään.
Milloin laskun voi siirtää perintään?
Laskun voi siirtää perintään yleensä, kun alkuperäistä laskua ei ole maksettu, ja maksua koskien on lähetetty maksumuistutus vähintään 14 päivää sitten. Velkoja voi lähettää yhden tai kaksi maksumuistutusta. Muista aina kuitenkin tarkistaa sopimusehdot, sillä käytännöt voivat hieman vaihdella.
Miksi laskujen perintä on tärkeää?
Laskujen perintä on keskeinen osa yritysten ja yksityishenkilöiden taloudenhallintaa. Tehokas perintäprosessi varmistaa, että saatavat saadaan kotiutettua ajallaan, mikä puolestaan ylläpitää tasapainoista kassavirtaa ja taloudellista vakautta.
Laskujen perinnän laiminlyönti johtaa monesti turhiin taloudellisiin menetyksiin, sillä myöhästyneet maksut ja maksamatta jääneet laskut voivat vähitellen heikentää maksukykyä sekä vaikuttaa negatiivisesti yrityksen tai yksityishenkilön taloudelliseen tilanteeseen.
Yksittäisen laskun perintä pikaperintänä
Pikaperintä tarjoaa yrityksille ja yksityishenkilöille monia etuja, erityisesti silloin, kun perintätoimeksiannon voi antaa verkossa ympäri vuorokauden, kuten Perintä247-palvelussa.
Pikaperinnän merkittävin hyöty on nopeus. Kun asiakkaalta jää lasku maksamatta, on tärkeää reagoida heti. Pikaperinnän avulla perintäprosessi voidaan käynnistää vaivattomasti ja nopeasti, mikä vähentää viivästysten riskiä, ja parantaa mahdollisuuksia saada saatavat takaisin.
Toinen palvelun eduista on joustavuus. Pikaperintä soveltuu erinomaisesti yksittäisiin tarpeisiin, ilman tarvetta sitoutua jatkuvaan sopimukseen. Tämä on erityisen hyödyllistä yrityksille ja yksityishenkilöille, joilla on satunnaisesti perintätarpeita, mutta he eivät halua solmia pitkäaikaisia sopimuksia.
Jätä perintätoimeksianto mihin vuorokauden aikaan tahansa
Palvelun helppokäyttöisyys ja saatavuus verkossa 24/7 mahdollistavat sen, että perintätoimeksiannon voi tehdä juuri silloin, kun se sinulle parhaiten sopii.
Perintä247:n pikaperintä tarjoaa pääsyn asiantuntevaan kumppanin palveluihin, joten perintäprosessi hoidetaan alusta loppuun ammattimaisesti. Hyvän kumppanin avulla varmistat, että perintä hoidetaan lainmukaisesti ja tehokkaasti. Yritykset että yksityishenkilöt voivat toimeksiannon jälkeen keskittyä omaan ydintoimintaan ja arkeensa, tietäen, että perintäasiat ovat luotettavissa käsissä.
Laskujen perintä sopimusasiakkuuden kautta
Laskujen perintä sopimusasiakkuuden kautta tarjoaa yrityksille helpon ja tehokkaan tavan hallita jatkuvaa perintätarvetta. Jos yritykselläsi on käytössä sähköinen laskutusohjelma, kuten Visma Netvisor, voit yhdistää Perintä247-palvelun suoraan taloushallintoosi, jolloin laskut siirtyvät automaattisesti perintään sovittujen asetusten mukaisesti.
Tämä automatisoitu prosessi vähentää manuaalisen työn määrää ja varmistaa, että kaikki saatavat käsitellään ajallaan.
Kun laskut siirtyvät perintäpalveluun, saat säännöllisesti päivityksiä suoraan sähköpostiisi, ja Netvisor päivittää automaattisesti laskujen tilan. Lisäksi voit seurata perinnän etenemistä tarkemmin Perintä247-palvelun kautta. Tämä kokonaisvaltainen sopimusasiakkuus varmistaa, että kaikki laskuihin liittyvät suoritukset käsitellään sovitusti, ja että taloushallintosi pysyy ajan tasalla ilman ylimääräistä vaivaa.
Sopimusasiakkuus ei rajoitu vain Visma Netvisorin käyttäjille. Kun käytössäsi on jokin muu laskutusohjelma, asiakaskohtaisesti räätälöity ratkaisu varmistaa, että laskujen perintä sujuu vaivattomasti myös muissa ympäristöissä. Perintä247 huomioi yrityksesi yksilölliset tarpeet ja mahdollistaa tehokkaan laskujen maksuvalvonnan alusta loppuun.
Laskujen perintä yrityksiltä ja yritysten toimesta sujuu kätevästi sopimusasiakkuuden tai pikaperinnän kautta, mutta myös yksityishenkilö saa tarvittaessa apua perintätoimistolta.
Voiko yksityishenkilö laittaa laskun perintään?
Kyllä, myös yksityishenkilö voi laittaa laskun perintään. Perintäprosessi aloitetaan yleensä lähettämällä velalliselle kirjallinen maksuvaatimus, huomiotta jätettyjen maksukehotusten jälkeen. Jos velallinen ei maksa vaatimuksesta huolimatta, yksityishenkilö voi viedä asian tuomioistuimeen tekemällä haastehakemuksen, jolloin oikeuslaitos käsittelee perintäasian.
Lue lisää: Velkomustuomio ja sen vaikutukset
Yksittäisen laskun perintä yksityiseltä henkilöltä (esimerkkinä vuokranantaja)
- Laskun erääntyminen. Velan perintä yksityiseltä henkilöltä, kuten vuokralaiselta, alkaa, kun vuokra on jäänyt maksamatta eräpäivään mennessä.
- Maksumuistutus. Vuokranantaja lähettää maksumuistutuksen, jossa muistutetaan maksamattomasta vuokrasta ja mahdollisista viivästyskoroista. Vuokranantaja voi lähettää ensimmäisen maksumuistutuksen 14 päivää eräpäivän jälkeen, jos vuokra on maksamatta.
- Kirjallinen maksuvaatimus. Jos vuokraa ei makseta muistutuksen jälkeen, velan perintä yksityiseltä henkilöltä voi jatkua kirjallisen maksuvaatimuksen muodossa, jonka vuokranantaja lähettää. Tämä toimii monesti viimeisenä varoituksena ennen varsinaisia perintätoimia.
- Perintätoimistoon siirto. Mikäli velallinen ei maksa, yksittäisen laskun perintä siirretään perintätoimistolle. Perintätoimisto tavoittelee asiakasta monikanavaisesti, ja pyrkii ohjaamaan suorituksen maksuun vapaaehtoisen perinnän keinoin. Myös erilaiset maksujärjestelyt otetaan tässä vaiheessa huomioon.
- Oikeudellinen perintä. Jos perintätoimistokaan ei saa velallista suorittamaan maksua vapaaehtoisen perinnän keinoin, vuokranantaja voi viedä asian oikeuteen, jossa velka pyritään perimään oikeudellisten toimenpiteiden kautta.
Perintäprosessin kriittisin vaihe on ensimmäinen maksumuistutus
Oli kyseessä velan perintä yksityiseltä henkilöltä tai laskun perintä yritykseltä, perinnän onnistumisen kannalta, kriittisin vaihe monen mielestä on ensimmäinen maksumuistutus. Kyseinen vaihe on ratkaiseva, sillä se usein kertoo velalliselle, kuinka tehokkaasti saatavaa käsitellään, ja miten tarkasti velan kasvuun sekä maksamisen viivästymiseen suhtaudutaan.
Ensimmäinen maksumuistutus on tilaisuus vaikuttaa velalliseen ennen, kun perintäprosessin varsinaiset toimet alkavat. On suurempi todennäköisyys, että velallinen motivoituu maksamaan velkansa, jos muistutus lähetetään nopeasti ja se on selkeä, sisältäen kaikki tarvittavat tiedot, kuten:
- eräpäivän
- maksuviivästyksen perusteella lasketun viivästyskoron
- velkojan tiedot
- velan määrän ja
- maksuohjeet
Tämä varhaisessa vaiheessa tehtävä toimenpide on oleellinen, olipa kyseessä laskun perintä yritykseltä tai yksityiseltä. Muistutus voi estää tilanteen pahenemisen, ja jopa ehkäistä tarvetta aikaa vieville perintätoimenpiteille myöhemmin.
On tärkeää, että maksumuistutus lähetetään oikea-aikaisesti eräpäivän jälkeen, ja että se on dokumentoitu asianmukaisesti. Hyvin hoidettu maksumuistutus voi usein ratkaista perintäongelman ilman lisätoimenpiteitä, mikä tekee siitä keskeisen tekijän perinnän onnistumisessa.
Lue lisää: Näin toimii maksumuistutus ennen perintätoimia
Vanhan laskun perintä – mitä ottaa huomioon?
Vanhan laskun perintä voi olla haastavaa, sillä ajan myötä laskujen perintämahdollisuudet heikentyvät. Vanhojen saatavien perinnässä on tärkeää ymmärtää tapauksen erityispiirteet, ja noudattaa siihen sovellettavia sääntöjä. Ajan kuluessa velallisen maksukyky voi kuitenkin heikentyä tai maksuhalukkuus laskea, jonka takia vanhan laskun perintä on monesti turhan haasteellista.
Laskujen vanhenemisajat ja niiden vaikutus perintään
Yksi tärkeimmistä asioista vanhojen laskujen perinnässä on velan vanhentumisaika. Se määrittää, kuinka pitkään saatavaa voi lain mukaan periä.
Lue velan vanhentumisajoista
Ajanjakson umpeuduttua velkojan oikeus periä saatavaa voi päättyä kokonaan, mikä tekee vanhentumisajan seuraamisesta erityisen tärkeää. Vanhentumisen katkaiseminen, esimerkiksi muistutuskirjeen tai perintätoimenpiteen kautta, voi pidentää perintäaikaa. Tämän vuoksi on tärkeää toimia perintäaikeiden kanssa nopeasti ja systemaattisesti, jotta saatavat eivät pääse vanhenemaan, perintämahdollisuuksien samalla heikentyessä.
Kuka maksaa perinnän kulut?
Kun yksittäisen laskun perintä yritykseltä tai yksityishenkilöltä on ohi, kysymys kuuluu, kuka maksaa prosessista aiheutuneet kustannukset? Perinnän kulut maksaa yleensä velallinen eli henkilö tai yritys, joka on jättänyt laskun maksamatta. Perintäkulut kattavat perintätoimiston palveluista aiheutuneet kustannukset, kuten maksumuistutusten ja -vaatimusten lähettämisen.
Perintäkulut ovat laissa määritelty, ja niiden tulee olla kohtuulliset. Mikäli velallinen maksaa laskun ennen kuin perintätoimenpiteet alkavat, perintäkulut voidaan välttää kokonaan.
Tutustu perintätoimien hinnastoon
Artikkelin on julkaissut Oy Aurum Contactor Ltd:n tarjoama Perintä247 -palvelu, joka tarjoaa tukea ja asiantuntijuutta saatavien kotiuttamisessa mm. maksuhuomautusten sekä perintätoimeksiantojen keinoin. Palvelemme sinua 24/7. Kuulumme kotimaisen Moment Ventures -konserniin, joka työllistää noin 200 ammattilaista neljällä eri paikkakunnalla.