Edit: 23.8.2023 linkkejä päivitetty
Lasku perintään vai silppuriin? Vaikka maksusuorituksen saaminen tuntuisi tietyn asiakkaan kohdalla ylivoimaiselta, ei laskujen mitätöiminen rakenna kannattavaa tulevaisuutta yrityksellesi. Perintätoimiston ydinosaamista on auttaa maksuvaikeuksia kohtaavaa asiakasta ja suoritusta odottavaa yritystä sopimaan tilanne molempien hyödyksi. Lue artikkelista, missä vaiheessa perintäammattilaisen mukaan ottaminen prosessiin kannattaa, ja kuinka valitset itsellesi parhaan perintäkumppanin.
Milloin kannattaa laittaa lasku perintään?
Toiveikkuutta ei kannata pitää yllä turhan kauaa, ilman konkreettista lupauksen lunastamista. Mikäli asiakas ei maksuja kehotuksista huolimatta suorita, on aika ottaa mukaan perintäammattilainen. Älä anna suorittamattomien laskujen kasaantua, vaan pidä perintää normaalina osana laskutusprosessiasi, mikäli maksukehotuksesta huolimatta suoritus ei näy tilillä.
Koostimme alle listauksen muutamista konkreettisista hälytysmerkeistä, jolloin yrittäjän on aika toimia ja tehdä perintätoimeksianto.
Et tavoita asiakasta lainkaan
Jos et saa asiakasta tavoitettua hänen antamiensa yhteystietojen perusteella, on hyvä hetki ottaa avuksi perintätoimisto. Perintätoimisto on täynnä ammattilaisia, jotka ovat tottuneet tekemään työtä asiakkaiden kontaktoinnin eteen. Heillä on myös käytössään laaja valikoima työkaluja, jotka auttavat heitä prosessissa.
Velka on yli 90 päivää myöhässä
Toivottavasti olet herännyt asiaan jo aikaisemmin, sillä jopa perintätoimiston on vaikeampi kotiuttaa rahat, mitä pidempi aika eräpäivästä on kulunut. Jos jostain syystä on päässyt useampi kuukausi kulumaan ilman toivottua maksusuoritusta, osaa perintätoimisto kuitenkin tarttua toimeen, ja sillä on monesti suurempi todennäköisyys maksujen kotiuttamiseen kuin yrittäjällä itsellään.
Asiakas välttelee tai jättää maksamatta lupauksista huolimatta
Jos pystyt tavoittamaan asiakkaan puhelimitse, mutta hän välttelee sinua pyytämällä soittamaan takaisin myöhemmin, saattaa hän vältellä myös koko maksusuoritusta.
Jotkut asiakkaat voivat myös luvata maksusuorituksen tiettyyn päivämäärään mennessä, mutta jättävät kuitenkin maksamatta. Tällaiset asiakkaat tietävät, etteivät he kuule sinusta uudelleen ennen kyseistä päivämäärää, joten he pelaavat valitettavasti vain aikaa. Velallinen voi toistuvasti yrittää tätä taktiikkaa, ja jättää sinut odottamaan maksua, joka ei sitten koskaan tule perille.
Mikäli asiakas välttelee keskustelua tai lupauksistaan huolimatta ei maksa suoritusta, on perintätoimistolle ulkoistaminen hyvä tapa säästää itsensä stressiltä ja turhalta työltä.
Perintätoimiston hyödyt yritykselle
Toimita lasku perintään, kun omat keinosi maksun saamiseksi tuntuvat vievän liikaa aikaasi. Perintätoimeksianto avaa sinulle lukuisia hyötyjä, sillä perintätoimiston palvelut on suunniteltu auttamaan yrityksesi liiketoimintaa, silloin kun asiakkaallesi ilmaantuu maksuvaikeuksia.
Lue hyvästä perintätavasta täältä >>
Perintätoimiston avulla huolehdit oikeussuojastasi
Perintäalaa säätelevät erilaiset lait ja säädökset. Nämä lait ohjaavat perintätoimistojen tekemistä, joten toimiston työntekijät tuntevat lakisäädökset hyvin. Antamalla perintätoimiston periä maksamattomat velat puolestasi, eliminoit samalla oikeudelliset riskit, jotka liittyvät velkojen perintään itsenäisesti.
Onnistumisprosentti kasvaa
Perintätoimistoilla on kokemusta maksamattomien velkojen perinnästä, ja tämän vuoksi perintätoimiston palkkaaminen lisää mahdollisuuksiasi periä myöhässä olevia velkoja. Pääpainosi tulisi olla yritystoimintasi hoitamisessa, ja perintätoimiston ensisijaisena tehtävänä on nimenomaan velkojen perintä.
Koulutettu ammattilainen tuntee parhaat tekniikat, joilla hän voi laillisesti ohjata velalliset maksamaan erääntyneet laskut. Perintätoimiston yhteydenotto kertoo velalliselle, että maksua ei paineta villaisella vaan suorittamatta jättäminen saattaa johtaa suurempiin maksuvaikeuksiin ja merkintään luottotiedoissa. Tämä motivoi velallisia tekemään järjestelyjä velkojen maksamiseksi.
Joustavaa palvelua perintäasioissa
Perintätoimistot tietävät, että jokaisella yrityksen omistajalla on yksilölliset tarpeet, ja ne tarjoavat palveluita, jotka sopivat erilaisiin liiketoimintamalleihin. Perintätoimiston hinnoittelu riippuu palvelun sisällöstä, ja sen tulisi olla aina avoimesti esillä sekä toimeksiannon antajan ymmärrettävissä.
Myös perintätoimiston tavoitettavuus ja asiakaspalvelu kertovat palvelualttiudesta. Nykyaikaisille perinnän palveluntarjoajille voit jättää toimeksiannon kätevästi verkossa.
Dokumentointi
Kun perintätoimistot kommunikoivat velallisten kanssa, tekevät he jatkuvasti dokumentointia asioiden etenemisestä. Mikäli velka-asiasi päätyy oikeuteen tulevaisuudessa, perintätoimistolla on perusteelliset tiedot jokaisesta yrityksestä ottaa yhteyttä velalliseen.
Kun käytät perintätoimiston palveluita, velalliset maksavat sinulle nopeammin. Esimerkiksi Perintä247 tarjoaa mahdollisuuden yhdistää huomautus- ja perintäpalvelu suoraan taloushallintoosi, mikäli käytössäsi on Visma Netvisor.
Perintätoimiston asiakirjat osoittavat tuomioistuimelle, että maksusuorituksen saamisen eteen on tehty paljon töitä, ja velalliselle on ollut tarjolla paljon mahdollisuuksia asian hoitamiseksi.
Maksut kotiutuvat nopeammin
Palvelun käyttöönoton myötä erääntyneet laskut siirtyvät automaattisesti Perintä247:n palveluun, sovittujen ehtojen ja aikarajojen puitteissa. Laskujen tila päivittyy automaattisesti, ja myös saadut maksusuoritukset kohdistetaan myyntilaskulle Netvisorissa. Palvelu säästää käyttäjien aikaa ja nopeuttaa saatavien kotiutumista.
Mikä on paras perintätoimisto yrityksellesi?
Perintäkumppanin valinta kannattaa tehdä huolella, sillä heidän toimintansa on suoraan sidoksissa myös omaan yritysmielikuvaasi. Osaava perintäkumppani maksimoi perityn ja sinulle suoritettavan maksun määrän, on läpinäkyvä menetelmissään ja raportoinnissaan sekä auttaa yritystäsi ylläpitämään positiivista suhdetta asiakkaisiisi.
Valitse toimisto, joka osaa palvella tarpeitasi
Perintätoimiston veloittama palvelumaksu on vain yksi tekijä, joka on otettava huomioon kumppania valitessa. Tärkeintä on se, kuinka paljon rahaa he todella tuovat takaisin tilillesi, ja millaista asiakaspalvelua saat.
Liiketoimintasi kannalta tärkeä asia on se, että perintätoimiston prosessit sekä palvelu sujuvat nopeasti ja mutkattomasti. Muutenkin vaikeassa tilanteessa olevan yrityksen tai yrittäjän on hyvä voida luottaa perintätoimiston kokemukseen perintäasioissa ja ratkaisuehdotuksissa.
Perintä on asiakaspalvelua sekä velallisen että velkojan suuntaan
Nykyaikaiset perintätoimistot keskittyvät helpottamaan asiakkaiden maksamista useiden kanavien, maksusuunnitelmien ja varhaisen puuttumisen keinoin. Valitse kumppani, joka täydentää laskutusprosessi, eikä tee turhia mutkia matkaan.
Luo pitkäaikainen kumppanuus
Aivan kuten markkinointikonsultti työskentelee yrityksen kanssa luodakseen parempia myyntituloksia, perintätoimistokumppanin tulisi työskennellä kanssasi niin, että prosessi myyntisaatavien hallitsemiseksi kehittyy, ja tuloksesi sitä myötä kasvaa.
Perintätoimiston työntekijät ovat perinnän asiantuntijoita, joten heidän tehtävänsä on työskennellä eduksesi, ja parantaa sinun kassavirtaasi. Monet perintätoimistot auttavat vähentämään riskejä suorittamalla luottotarkistuksia potentiaalisille sidosryhmille ja asiakkaille.
Artikkelista löydät myös tietoa, miten teet vuokrasopimuksen niin, että mahdollista perintää varten sinulla on kaikki tärkeät tiedot olemassa.
Suositukset ja asiakasreferenssit kertovat palvelusta
Kun olet valitsemassa sopivinta perintäkumppania itsellesi, kannattaa kääntyä sellaisten yrittäjien tai ihmisten puoleen, jotka perintäpalveluita ovat jo käyttäneet. Heiltä saa yleensä parhaimman tiedon yhteistyön sujuvuudesta eri kumppanien kanssa.
Myös perintäyritysten verkkosivuilta saatat löytää asiakasreferenssejä, jotka kertovat asiakkaiden tarpeista erilaisissa perintäasioissa. Asiakastarinat paljastavat, miten sujuvasti yhteistyö perintäyrityksen kanssa on hoitunut, ja millaisia yhteistyösuunnitelmia tulevaisuuteen kaavaillaan.
Eri yrittäjien tarinoista voit saada kaipaamaasi opastusta myös omaan tilanteeseesi. Mikäli tyytyväinen asiakas on valmis suosittelemaan perintäpalvelua, on hän saanut sitä rahallista hyötyä omaan liiketoimintaansa.
Valitse perintäyritys jo ennen varsinaista tarvetta
Asiantunteva perintäkumppani voi tehdä ihmeitä kassavirrallesi. Hyvää ennakoimista on valita kumppani jo ennen ensimmäistäkään tarvetta perintätoimille. Kumppani mahdollisiin tuleviin perintäasioihin on hyvä olla mielessä jo siinä vaiheessa, kun olet luomassa laskutusprosessiasi. Näin vältyt yllätyksiltä tulevaisuudessa, asiakkaan maksuvaikeuksien vaikuttaessa oman yrityksesi talouteen.
Kun tiedät milloin ja kenelle perintätoimeksiannon teet tai sekä maksuhuomautukset että perintä on liitetty taloushallintoosi, vältyt turhalta epävarmuudelta ja työltä, joita sinulle kuuluvien maksusaatavien perässä juokseminen väkisinkin aiheuttaa.
Artikkelin on julkaissut Oy Aurum Contactor Ltd:n tarjoama Perintä247 -palvelu, joka tarjoaa tukea ja asiantuntijuutta saatavien kotiuttamisessa mm. maksuhuomautusten sekä perintätoimeksiantojen keinoin. Palvelemme sinua 24/7. Kuulumme kotimaisen Moment Ventures -konsernin Yritys247-perheeseen, joka tarjoaa yrittäjien arkea helpottavia palveluita.