Edit 10.8.2023 päivitetty linkkejä
Yrityksesi koosta riippumatta, yrityksesi tärkeimpiin toimintoihin kuuluvat laskutus ja saatavien seuranta. Terve kassavirta tarkoittaa hyvää tulosta, joten pienyritystenkin on varmistettava, että käytössä on asianmukaiset prosessit ja menettelyt saatavien kotiuttamiseksi. Ne varmistavat olennaisesti liiketoimintasi pitkäikäisyyden. Riippumatta siitä, hyödyntääkö yrityksesi ulkopuolista kirjanpidon asiantuntijaa vai hoidetaanko kirjanpito ja laskutus itse, on yhteistyö ammattimaisen perintätoimiston kanssa yhä useamman yrittäjän valinta. Asiantunteva perintätoimisto varmistaa, että perintälaki toteutuu, ja saat hitaammatkin maksajat johdatettua maksusuoritukseen ilman riitatilanteita sekä turhia kolhuja yrityksesi brändiin.
Perintätoimistot Suomessa – yritysten ja kuluttajan oikeuksien suojana
Perintätoimet tulevat jossain vaiheessa melkein jokaisen yrityksen eteen, mikäli yritys haluaa pysyä kannattavana. Usein yrittäjät koittavat käyttää kaikki keinot periäkseen velat itse tai ne yksinkertaisesti kirjataan tappioiksi ja siirrytään eteenpäin. Vaihtoehto, josta on tulossa yhä enemmän valtavirtaa, on yhteistyö perintätoimiston kanssa. Asiansa tunteva perintätoimisto on kykenevä toiminnallaan ohjaamaan vaikeimmankin perintätapauksen läpi, lain määräämien asetusten mukaisesti.
Perintälaki on laadittu suojaamaan erityisesti kuluttajaa, mutta myös yrityssaatavien perintään löytyy samasta laista säädöksiä. Perintälain tehtävänä on asettaa perinnän harjoittajille yhteiset pelisäännöt tavasta toimia sekä valvoa kuluttajan oikeuksia ja asemaa velallisena. Ammattimaista perintää harjoittavien tahojen tulee siis noudattaa yhtenäisiä perintälain linjauksia toiminnassaan. Laki säätelee kuluttajasaatavien perintää aina muistutusvaiheesta alkaen.
Perintätoimiston tärkein tehtävä on löytää hyvässä yhteishengessä ratkaisu toimeksiantajan ja velallisen välille. Kattava kokemus perintätoimista varmistaa, että saatava tulee maksetuksi yhdessä sovituilla maksuerillä sekä aikataululla.
Jokainen euro on tärkeä, varsinkin pienyrityksille. Tämä tarkoittaa sitä, että asiakkaidesi jättäessä maksut maksamatta, voivat sinulle mahdollisesti aiheutuvat vahingot olla vielä suurempia. Kun saat maksut kotiutettua ajallaan, pystyt pitämään varastosi kunnossa, asiakkaasi tyytyväisenä, ja maksamaan mahdollisille työntekijöillesi palkat ajallaan. Perintätoimisto on parhaimmillaan ulkoinen kumppanisi, joka varmistaa että liiketoimintasi pyörii tavoitteidesi mukaisesti.
Velan perintä perintätoimiston keinoin – hyödyt yrittäjälle
Osaavan perintäkumppanin tehokkaat prosessit säästävät aikaasi, rahojasi sekä vahvistavat entisestään suhteitasi asiakkaisiin ja mahdollisiin alihankkijoihisi. Koostimme alle muutamia merkittävimpiä perintätoimiston tarjoamia hyötyjä yritykselle ja yrittäjille.
Myöhästyneet saatavat nopeammin tilille
On yleisesti tiedossa oleva fakta, että maksujen ollessa myöhässä, velallinen aktivoituu nopeammin silloin, kun yhteydenotto tulee perintätoimistosta käsin. Perinnän ammattilaisilla on käytössään tarvittavat työkalut ja prosessit perintälain mukaisen yhteydenoton tekemiseen sekä velallisen tavoittamiseen ylipäänsä. Ongelmanratkaisukykyinen perintätoimisto pystyy neuvottelemaan sekä toimeksiantajaa että velallista tyydyttävän ratkaisun nopeasti ja vaivattomasti.
Asiakassuhteiden vaaliminen
Kokeneet perintätoimiston virkailijat osaavat käydä vaikeitakin keskusteluja asiakkaidesi kanssa ymmärtäväisesti ja ratkaisuja hakien. Heille ihmisten kohtaaminen sekä maksujärjestelyjen tekeminen on jokapäiväistä arkea.
Kolmannen osapuolen käyttäminen mahdollistaa sen, että asioita ei oteta henkilökohtaisesti, keskustelun pysyessä puolin ja toisin asiallisena. Velallinen kokee maksujen järjestelyn lopulta yhtä helpottavana asiana kuin velkojakin. Kun prosessi hoidetaan tehokkaasti ja asetuksia noudattaen, jää asiakkaallesi yleensä hyvä mieli asian ammattitaitoisesta hoitamisesta, ja sinä pääset yrittäjänä halutessasi jatkamaan asiakassuhdettasi puhtaalta pöydältä.
Aikaa ydinosaamisellesi
Kun juokset myöhästyneiden maksujen perässä, on se pois muusta liiketoiminnallesi tärkeästä tekemisestä. Perintätoimet voivat tuntua turhauttavilta, kun haluaisit olla kehittämässä uusia tuotteita, tekemässä myyntiä tai keskittyä asiakastyöhön.
Perintätoimenpiteiden siirtäminen toimistolle on loistava tapa välttää turhautumista, ja jättää saatavien metsästys ja maksujärjestelyt puolueettomalle taholle. Yrityksellesi on tärkeää, että pyörät pysyvät pyörimässä, ja siihen tarvitaan sinun aikaasi sekä keskittymistä oikeisiin asioihin.
Perintätoimistoilla on myös suoria integraatioita laskutusohjelmien kanssa. Silloin esimerkiksi erääntyneet myyntilaskut siirtyvät automaattisesti huomautus -ja perintäpalveluun.
Tutustu perintätoimiston toimintaan >>
Perintälaki ohjaa toimintaa – erityisosaamista ympärillesi
Viivästyneitä maksuja, laskutusta ja velanhallintaa koskevan perintälain ymmärtäminen on tärkeää kaikille yrityksille, mutta harvoilla on niin syvällistä erityisosaamista, jonka löydät perintään erikoistuneista yrityksistä. Vaikka yrittäjänä joskus tuntuukin siltä, että kaikki on tehtävä itse, on olemassa myös uupumiselta säästäviä tapoja harjoittaa menestyvää liiketoimintaa.
Sen sijaan, että pyrit tekemään ja ohjaamaan yritystäsi täysin itsenäisesti, on suositeltavaa rakentaa ympärillesi joukkue, jonka erityisosaamista pystyt tarvittaessa hyödyntämään, vieläpä asiakkaillesi arvoa tuottavalla tavalla. Kumppaneihisi voi kuulua niin kirjanpidon asiantuntija, markkinoinnin osaaja kuin perintätoimistokin.
Kasvun mahdollistaminen
Velkojen ulkoistaminen perintätoimistolle tarkoittaa, että saataviasi seurataan tarkasti, niiden kotiuttamista pyritään kiihdyttämään merkittävästi, ja tarvittaessa apua on saatavissa myös vapaaehtoisen perinnän siirtyessä oikeudellisen perintään.
Kun liiketoimintasi tukena on asiantuntijoita, kuten perintätoimisto, antaa se yrityksellesi mahdollisuuden kasvaa. Kun tiedät, että laskusi maksetaan nopeasti, yrityksesi voi keskittyä tulevan suunnitteluun ja mahdolliseen kasvuun. Terve kassavirta mahdollistaa muun muassa:
- varastojen kasvattamisen
- uuden työntekijän palkkaamisen
- isommat/toimivammat toimitilat
- uusien palveluiden lanseerauksen
Ilman perintätoimia hitaat maksajat saattavat tyrehdyttää suunnitelmasi valitettavan nopeasti.
Hyvän perintäkumppanin tunnusmerkit
Miten sitten löydät perintätoimistojen joukosta juuri omalle yrityksellesi sopivan kumppanin? Kun olet tekemässä valintaa perintätoimistojen joukosta, annan ainakin seuraavien tekijöiden ohjata valintaasi:
- läpinäkyvä hinnoittelu
- kokemus ja palvelulupaus
- yrityksellesi tarjottavien palveluiden valikoima
- lähestymistapa velallisiin
Kartoittaessasi itsellesi sopivaa perintäkumppania on tärkeää, että tiedät mitä ostat ja mistä maksat. Pitkä kokemus ja esimerkiksi hyvä luottoluokitus antavat viitteitä perintätoimijan onnistumisprosentista ja hyvästä palvelusta. Maksavia asiakkaita kun riittää niin kauan, kun palveluun ollaan tyytyväisiä. Listasimme alle muutamia kysymyksiä, joiden valossa voit potentiaalisia vaihtoehtoja punnita.
Vastaavatko perintätoimiston palvelut tarpeitasi?
Keskity toimistoihin, jotka vastaavat yrityksesi ainutlaatuisia tarpeita. Monipuolisimmin sinua palvelee yritys, joka hoitaa yritysasiakkaiden laskutusta, saatavien valvontaa ja perintää sekä yritys- että kuluttajasektorilla. Mikäli tilanteesi on akuutti ja olet kiinnostunut pikaperinnästä, käänny kokeneen toimijan puoleen, joka tarjoaa sinulle tarvittaessa palvelun, joka ei velvoita pidempiin sopimuksiin. Toimeksiannon helppous ja ketterät prosessit auttavat kiireisimmässäkin tilanteessa.
Onko palvelu asiakaslähtöistä ja joustavaa?
Monet perintätoimistot kilpailevat uusista asiakkuuksista, mutta parhaiten pärjäävät ne, jotka ovat aidosti panostaneet palveluiden asiakaslähtöisyyteen. Suositeltavaa on valita joustava toimija, joka hoitaa toimeksiantonsa ratkaisukeskeisesti sekä sitoutuu palvelulupauksiinsa. Tämä varmistaa sen, että toimeksiannot hoidetaan aina tapauskohtaisesti ja perintätoimiston käytössä on useita eri ratkaisumalleja, joiden avulla toimeksiantaja sekä velallinen pääsevät nopeasti molempia tyydyttävään sopimukseen maksusaatavien suorittamisesta.
Asiakaslähtöisyydestä kertoo myös hyvä tavoitettavuus, vaivaton prosessi aina toimeksiannosta maksusaatavien tilitykseen sekä toimintamalli, jonka avulla toimeksiantaja pysyy aina ajan tasalla toimeksiantonsa tilanteesta.
Millainen kokemus velalliselle jää perintätoimistosta?
Perintätoimiston tehtävä on kontaktoida sinun asiakkuuksiasi. Toimiston ollessa yhteydessä asiakkaisiisi, on toivottavaa, että yhteydenotosta jää ammattimainen, selkeä ja asiaa kunnioittava muistijälki asiakkaalle. Perintälaki ohjaa perintätoimiston tapaa toimia, mutta sen lisäksi hyvät perintätoimistot erottuvat asiantuntijuuden ja kokemuksensa ansiosta myös parhaalla asiakaspalvelulla, niin velallisen kuin toimeksiantajankin suuntaan. Tutustu esimerkiksi asiakasreferensseihin tai muiden yrittäjien kokemukseen valintaa tehdessä.
Mitä kauemmin käytät aikaasi maksamattomiin laskuihin, sitä vähemmän sinulla on aikaa keskittyä myyntiin ja liiketoimintasi kehittämiseen. Kaikkea ei tarvitse osata itse, ja monessa tapauksessa perinnän kulut ovat toimeksiantajalle todella suotuisa. Kysymys kuuluukin, olisiko sinunkin jo aika laajentaa verkostoasi, ottamalla mukaan asiantunteva kumppani, joka turvaa oikeutesi sinulle kuuluvien saatavien perinnässä?
Lue seuraavaksi mitä tarkoittaa hyvä perintätapa >>
Artikkelin on julkaissut Oy Aurum Contactor Ltd:n tarjoama Perintä247 -palvelu, joka tarjoaa tukea ja asiantuntijuutta saatavien kotiuttamisessa mm. maksuhuomautusten sekä perintätoimeksiantojen keinoin. Palvelemme sinua 24/7. Kuulumme kotimaisen Moment Ventures -konsernin yritys247-perheeseen, joka tarjoaa yrittäjien arkea helpottavia palveluita, kuten Yrityslaina247 ja Domain247.