Pirkanmaalla sähköalan yritystä pyörittävä Jouni Pursiainen on palvellut jo 15 vuotta kuluttaja- sekä yritysasiakkaita sähköasennusten ja -urakoinnin parissa. Laskutus yrityksessä hoituu Ecom-ohjelmiston avulla, ja maksuseurannan toteuttaa yrittäjä itse. Saatavien ollessa myöhässä muistutusten jälkeenkin, otetaan tarvittaessa apuun tuttu perintätoimisto ja sen tarjoama ammattitaito Perintä247-palvelun kautta.
Perintätoimiston kautta maksusuoritukset löytävät nopeasti perille
Sähkö Apila toteuttaa monipuolisesti erilaisia sähköurakoinnin tehtäviä, kuten sähköjen korjaus-, muutos-, huolto-, ja kunnossapitotöitä sekä saneerauksia. Pursiaisen luotsaama Sähkö Apila omaa useita kumppanuuksia, joten yritys saattaa olla toteuttamassa osaa isommasta projektista tai vastata kokonaisesta toimeksiannosta itsenäisesti. Yritysasiakkaina sähköalan yrityksellä on eri kokoluokan rakennuttajia, rakennusurakoitsijoita, keittiövalmistajia ja taloyhtiöitä. Pääsääntöisesti maksujen kotiuttamisessa ei ole ollut yrittäjän mukaan ollut ongelmia.
– Voisi sanoa, että vuosikohtaisesti katsottuna perintätoimistoa tarvitaan onneksi vain muutamia kertoja, alle kymmenen kertaa vuodessa joka tapauksessa, kertoo Pursiainen. Laskut Pursiainen tekee Ecom-ohjelmalla ja ne lähetetään pääosin verkkolaskuina tai sähköpostilaskuina asiakkaille. Maksusuorituksia yrittäjä seuraa itse manuaalisesti verkkopankin kautta. Mikäli maksusuoritukset viivästyvät, yrittäjä kyselee saatavan perään ensin itse, yleensä sähköpostitse. Asiakkaan jättäessä muistutukset huomioimatta, antaa Pursiainen toimeksiannon Perintä247-palvelulle.
– Näissä perintään johtaneissa tapauksissa tyypillisin ongelma on se, että asiakkaaseen saadaan kyllä yhteys ja uusi maksupäivä sovittua, mutta kyseinen eräpäivä tai maksuajankohta ei koskaan toteudu. Olen ajan kanssa huomannut, että sen sijaan perintätoimiston kehotuksen kautta maksusuoritukset löytävät kyllä varsin hyvällä onnistumisprosentilla perille, toteaa Pursiainen.
Muiden hyvät kokemukset auttoivat perintätoimiston valinnassa
Perintä247-verkkopalvelun takaa löytyy jo vuodesta 2009 perintäpalveluitaan tarjonnut Aurum Contactor. Hyvät kokemukset Aurum Contactor -perintätoimistosta kantautuivat aikanaan myös Pursiaisen korviin, juuri kun perintäpalveluille sattui olemaan tarvetta.
– Olen käyttänyt Aurum Contactorin palveluita arviolta jo kymmenisen vuotta. Itselleni ei ole oikein luontaista lähteä kovin aktiivisesti kyselemään maksujen perään. Koen kuitenkin vahvasti, että sovitut laskut pitää maksaa ja perintätoimiston ammattiapu on siinä auttanut, kertoo Pursiainen.
Helppo toimeksianto – nopea perintäprosessi
– Nykyään käytän perintätoimistoa aina tarpeen mukaan. He hoitavat toimeksiantoni mukaisesti maksuhuomautukset ja perintäkirjeet sekä niihin tehtävät perintätoimet. Toimeksiannon jättäminen on hyvin vaivatonta ja helppoa. Kun jätän toimeksiannon Perintä247-palvelun kautta, saan sen jälkeen kuittauksen, että asia on otettu työn alle. Seuraava tieto onkin tyypillisesti jo se, että maksusuoritus on tullut tilille. Hyvin harvoin tarvitsee siinä välissä kysellä asian etenemisestä. Joskus olemme sopineet maksusuunnitelmia yhdessä. Sekin on ollut hyvä tapa, että asiakkaalle tarjottava maksusuunnitelma hyväksytetään minulla ensin, kertoo sähköyrittäjä tyytyväisenä kokemuksistaan perintäprosessia koskien.
Yrittäjän kuuluu saada työstään asianmukainen ja sovittu korvaus
Pursiaisen mukaan yrittäjyyteen kuuluu muitakin kiireitä kuin myöhässä olevien laskujen perään kyseleminen, joten hän on mielellään ulkoistanut viivästyneiden saatavien kotiuttamisen osaavalle kumppanille.
– Kaikki antamani toimeksiannot ovat kotiutuneet, yhtä konkurssiin päätynyttä asiakasta lukuun ottamatta, mutta se oli onneksi pieni summa. Perintätoimisto on hoitanut jokaisen toimeksiannon mielestäni hyvin ja prosessi on aina ollut itselleni vaivaton, vahvistaa Pursiainen. Palvelun hinnoittelu ja tehokkuus saa yrittäjän suosittelemaan Perintä247:n palveluita myös muille.
– Voin ehdottomasti suositella tätä palvelua muillekin. Jokaisen yrittäjän kuuluu saada työstään asianmukainen ja sovittu korvaus. Se on elinehto yrittäjän elämässä. Itse aion jatkaa tällä mallilla ja kumppanilla. On ollut merkittävä asia, että saan viivästyneetkin maksut kotiutettua omalle tilille. Perinnän kohteeksi päätyneiltä asiakkailtakaan en ole 10 vuoden aikana kuullut mitään moitittavaa toimintatapoja kohtaan.
– Mielestäni Perintä247:n kautta saamani palvelu on ennen kaikkea edullinen ja erittäin tehokas. Uskallan väittää, että ilman perintätoimistoa kaikki nämä saatavat eivät olisi kotiutuneet eivätkä ainakaan niin nopealla aikajänteellä kuin nyt, painottaa Pursiainen lopuksi.
Artikkelin on julkaissut Oy Aurum Contactor Ltd:n tarjoama Perintä247 -palvelu, joka tarjoaa tukea ja asiantuntijuutta saatavien kotiuttamisessa mm. maksuhuomautusten sekä perintätoimeksiantojen keinoin. Palvelemme sinua 24/7. Kuulumme kotimaisen Moment Ventures -konsernin yritys247-perheeseen, joka tarjoaa yrittäjien arkea helpottavia palveluita, kuten Yrityslaina247 ja Domain247.